Opt Out

Annonsalternativ

Quantcast är medlem i både Digital Advertising Alliance (DAA) och European Interactive Digital Advertising Alliance (EDAA) och har förbundit sig att se till att de data vi analyserar samlas in och används på rätt sätt. Vi är medvetna om hur viktigt det är att vi värnar om människors integritet och skriver helt och hållet under på att konsumenter har rätt att både bli underrättade om och få möjlighet att välja hur deras uppgifter hanteras på alla interaktiva medieplattformar. Det krävs transparens för att vi alla ska kunna fatta välgrundade beslut.

Våra viktigaste principer

  1. Vi tror på att erbjuda användare information och valmöjligheter.
  2. Vi anser att alla konsumenter ska förses med den information de behöver för att fatta välgrundade beslut.
  3. Vi använder aldrig avsiktligen personligt identifierbar information (PII). Aldrig. Hela vår verksamhet är i själva verket utformad för att PII aldrig ska användas och våra tjänstevillkor förbjuder uttryckligen våra partner att skicka PII till oss.

Vad menas egentligen med PII?

PII är personuppgifter som namn, mobilnummer och e-postadress, men också t.ex. en bild på dig.

Och vi använder alltså aldrig PII.

Varför ska du tacka ja och tillåta onlineannonsering?

Om du tillåter annonser på nätet kan leverantörer i alla format använda alla möjliga sätt för att förse dig med underhållning, information och mycket mer – utan att du behöver betala för det. I stället för att du får betala för innehållet bekostar de sin verksamhet genom att sälja annonsplats på sina webbplatser. Sedan kan de få dig att skratta och le, gråta och inspireras – eller vad det nu är för upplevelse du är ute efter när du tar emot deras innehåll helt gratis.

Genom att observera och jämföra anonyma surfbeteendemönster kan vi hjälpa innehållsleverantörer att visa annonser som är relevanta för dig och ditt liv. Om du är en 25-årig kille vill du kanske inte se annonser för Oil of Olay? Eller så är du undantaget som bekräftar regeln. Hur det nu än ligger till är detta ett av skälen till att mätningar är bra för nätet – och bra för dig.

Med detta sagt kan det ändå vara så att du inte gillar annonser eller spårning och inte heller gratis innehåll, och därför inte vill stödja de människor och organisationer som ägnar sig åt det. Eller så föredrar du att få se samma annonser som alla andra, som när du tittar på tv.

Båda uppfattningarna är helt okej. Men innan du bestämmer dig bör du känna till följande:

Om du väljer att avanmäla dig, vad är det egentligen du väljer bort?

Genom att klicka på ikonen för avanmälan ovan väljer du att du inte vill ta emot Quantcast-filtrerat, intressebaserat innehåll och annonser i den webbläsare där avanmälan görs. Du väljer också att inte låta Quantcast mäta ditt beteendemönster när du surfar på nätet eller använder andra onlinemedier från samma webbläsare. Om du vill avanmäla dig från Quantcasts insamling och användning av mobilappdata kan du göra det via annonseringsinställningarna i den aktuella enheten, se inställningsmenyerna på iOS- och/eller Android-enheten.

Detta innebär dock inte att du inte kommer att få intressebaserat innehåll och annonser från andra tekniklösningar eller företag (än Quantcast). Vi kan bara styra de annonser vi levererar.

Dessutom vill vi påpeka att även om du avanmäler dig från Quantcast-reglerade annonser kan det ändå hända att du får en annons från oss.

Det beror på att du ibland kan råka surfa samtidigt som och på samma plats som någon annan som fungerar som din ”lookalike”-förebild. Det betyder inte att det är du som är förebilden. Den andra personen är förebild. Vi visar annonsen för honom eller henne. Du råkar bara befinna dig där. Dessutom kan det ta en dag eller så innan alla avanmälningsfilter har registrerats i våra system.

Hur går det till?

Du behöver bara klicka på avanmälningsikonen ovan.

Och hur är det med cookien?

Quantcasts avanmälningsverktyg är cookiebaserat, så för att det ska fungera måste du tillåta tredjepartscookies i webbläsaren. Om du byter dator eller webbläsare eller raderar cookies kan vi inte längre se att du har avanmält dig, så du måste göra det igen.

Vill du lära dig mer om hur vi kan hjälpa din webbplats eller ditt varumärke att växa?